ΣΧΕΤΙΚΑ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός οίνου παγκοσμίως. Μεταξύ του 2016 και του 2020, η μέση ετήσια παραγωγή ανήλθε σε 165 εκατομμύρια εκατόλιτρα. Το 2020 αντιπροσώπευε το 45 % των αμπελουργικών εκτάσεων του πλανήτη, το 64 % της παραγωγής και το 48 % της κατανάλωσης. Ο οίνος είναι ο μεγαλύτερος αγροδιατροφικός τομέας της ΕΕ όσον αφορά τις εξαγωγές (7,6 % της αγροδιατροφικής αξίας που εξήχθη το 2020). Στην Ελλάδα η παραγωγή οίνου για το 2020 σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ανέρχεται σε 2,38 εκατομμύρια εκατόλιτρα.
Με βασική αιτία την κακή συντήρηση, ένα ποσοστό της τάξης του 5% της παγκόσμιας παραγωγής εμφιαλωμένου οίνου καταστρέφεται ετησίως. Ταυτόχρονα ένα ποσοστό μεταξύ 10 και 25%, υπολογίζεται ότι έχει υποβαθμιστεί σημαντικά, λόγω της έκθεσής του σε ακατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες. Η μείωση του κόστους παραγωγής επιτυγχάνεται με τον περιορισμό των παραπάνω συνεπειών.
Στόχοι του Έργου
Στόχος του Επιχειρησιακού Σχεδίου είναι να συνδυαστούν τεχνικές επικοινωνίας, παρακολούθησης συνθηκών (Internet of Things), ανάλυσης δεδομένων και ασφαλούς καταγραφής, και να δημιουργηθεί ένα προϊοντικό διαβατήριο (ψηφιακή ταυτότητα), που συνοδεύει κάθε φιάλη στη διαδρομή από το οινοποιείο μέχρι τον τελικό καταναλωτή.
Σε αυτό περιλαμβάνονται όλες οι πληροφορίες από το αμπέλι μέχρι και την εμφιάλωση, καθώς και στοιχεία ιχνηλασίας και καταγραφής κρίσιμων συμβάντων με ασφαλή και μη δεχόμενο αλλαγές τρόπο, βασισμένο στην τεχνολογία Blockchain (distributed ledgers). Μια μοναδική για κάθε φιάλη έξυπνη ετικέτα, παρέχει ενημέρωση και διαβεβαίωση σχετικά με τη γνησιότητα και την εντός κανόνων συντήρηση στον καταναλωτή.
Άμεσο αποτέλεσμα από τη χρήση του WineDIIS είναι η διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα και ο έγκαιρος, με τη χρήση online αισθητήρων, εντοπισμός αδύνατων σημείων της. Η νοθεία και η πλαστή σήμανση είναι ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα, με ποσοστά για την Κίνα ανάμεσα στο 20 και στο 50%. Η προστασία του brand name και η αμφίδρομη επικοινωνία με τον τελικό καταναλωτή επιτυγχάνονται σε μεγάλο βαθμό με τη δημιουργία της ψηφιακής ταυτότητας (προϊοντικού διαβατηρίου) για κάθε φιάλη, προσθέτοντας αξία στο τελικό προϊόν και καλύτερη προσβασιμότητα στις νεότερες γενιές.